top of page

VARSEL OM OPPSTART AV ARBEID MED DETALJREGULERING FOR JULLUMSTRØ MILJØANLEGG

Oppdatert: 13. juni

I samsvar med plan- og bygningsloven § 12-8 blir det med dette varslet om igangsettelse av privat detaljreguleringsplan for deler av eiendommene gnr./bnr. 177/2 m.fl. i Stjørdal kommune. Planidentifikasjon 5027.


Figur 1: Kart med planområdet inntegnet

 

Gnr./bnr. innenfor planområdet: 174/1, 175/1, 175/5, 176/1, 176/6, 176/7, 176/11, 176/12, 176/19, 176/24, 176/25, 176/26, 176/27, 177/1, 177,2, 502/1, 600/52.

Tiltakshaver er Westgaard AS.

Pro Invenia AS er plankonsulent.

 

 

Bakgrunn og formål for reguleringsplanen

Formålet med detaljreguleringen er å regulere området til næringsformål-avfallssortering med tilhørende infrastruktur.

 

Hele planområdet er totalt ca. 284,6 daa inkludert areal avsatt for å sikre mulig utbedring av veg og frisikt for alle alternative adkomstveger frem til fv. 705 Selbuvegen. Arealet som planlegges avsatt til næring-avfallssortering ligger på eiendom 177/2. I kommuneplanens arealdel (KPA) for Stjørdal kommune, er dette arealet avsatt til offentlig eller privat tjenesteyting. Gjeldende reguleringsplan for området er plan «2-037 Jullumstrø avfallsplass m/ankomstveg». Gjeldende reguleringsplan for området er ikke dekkende for driften som ønskes etablert nå, og det må derfor lages en ny reguleringsplan for området. I tillegg utvides planområdet for å inkludere adkomstalternativer.

 

Oppstartsmøte og KU-vurdering

Oppstartsmøte ble avholdt i Stjørdal Rådhus den 02.03.2023. Se vedlagte referat fra oppstartsmøte og planinitiativ. 

 

Vi viser også til møte avholdt den 24.02.2025 med Stjørdal kommune med formål å få mer klarhet i hvilke alternativer til adkomst, som kan aksepteres ut fra et trafikksikkerhetsperspektiv. Se vedlagte møtereferat. Stjørdal kommune vurderte at det må gjøres en konsekvensutredning før de kan vurdere alternativene for adkomst nærmere. Ved varsling av ny planoppstart med et utvidet planområde, må planområdet være stort nok til å kunne ivareta alle aktuelle adkomstalternativer som skal inngå i en KU. Aktuelle KU-tema er trafikksikkerhet, bomiljø og andre relevante tema listet opp i KU-forskriften § 21.

 

Det vil også bli gjort rede for virkninger/konsekvenser i både planbeskrivelsen og ROS-analysen. Tema som det vil bli ekstra vekt på er støy og støv.

 

Merknader til varselet/tiltaket

Merknader og synspunkter som kan ha betydning sendes til:

 

Pro Invenia AS ved Rita Eline Moe, Vikelvfaret 12, 7054 Ranheim eller til e-postadresse rem@proinvenia.no 

 

Det er ikke nødvendig å sende kopi av merknader til Stjørdal kommune. Alle mottatte merknader og dokumenter blir sendt kommunen sammen med planforslaget.

 

Frist for å komme med merknader er satt til 17.07.2025.

 

 

Videre saksgang

Etter at merknadsfristen har gått ut, utarbeides planforslaget før det sendes til Stjørdal kommune for saksbehandling.

 

Etter førstegangsbehandling i kommunen blir planen lagt ut til offentlig ettersyn. Det vil da bli anledning til å komme med merknader og innsigelser til planforslaget før videre politisk behandling.

 

Ta kontakt med Pro Invenia AS v/Rita Eline Moe for nærmere informasjon om planarbeidet.     

 

 

Mvh.

Rita Eline Moe

jurist

Pro Invenia AS

Mob: 994 995 81

 

 

 

Vedlegg:

  • Kart med inntegnet plangrense (målestokk 1:2000 og 1:50000)



  • Planinitiativ


  • Referat fra oppstartsmøte 02.03.2023


  • Referat fra møte 24.02.2025 om alternative trafikkløsninger


 
 
bottom of page